4000 peperkoeken voor Brugse senioren!

maandag, 27 november, 2017
4000 peperkoeken voor Brugse senioren!

Naar jaarlijkse gewoonte deelden, ter gelegenheid van de ouderenweek van 20 tot 26 november 2017,  180 enthousiaste vrijwilligers van 60 tot 91 jaar, 4000 peperkoeken rond bij de thuiswonende Brugse 85-plussers.

De peperkoekenactie is een samenwerking van seniorenadviesraad en de dienst welzijn van de Stad Brugge.

Meer en meer wordt deze peperkoekenactie als good practice bestempeld bij andere gemeenten en steden die hiervoor bij ons info inwinnen.

Voor dit jaar mochten wij 12 nieuwe vrijwilligers verwelkomen.  Eventuele problemen of meldingen worden door de vrijwilliger meegenomen en worden door onze dienst welzijn aangekaart en teruggekoppeld naar de 85 plusser.  Uit deze ontmoetingen ontstaan soms duurzame vriendschappen, zodat de 85-plusser uit zijn of haar isolement gehaald wordt.

Na de opleiding die de vrijwilligers vorige maand kregen (deze opleiding is nieuw!) hopen wij dat ze meer geïnformeerd zijn wat de dienstverlening van de Stad en het OCMW kan bieden en hoe ze armoede kunnen herkennen.  Onze dienst welzijn brengt de opmerkingen van de vrijwilligers in kaart en geeft door waar nodig. Met de hulp van de vrijwilligers kunnen we dus snel inspelen op de vragen en noden die er zijn bij onze 85-plussers en kunnen we samen streven naar een warmere Brugse samenleving.

Begin december gaat een bedankingsmoment door voor de vrijwilligers met een gebakje en een kop koffie.

Schepen Martine Matthys: 'Als trotse schepen van senioren was ik ook aanwezig op de overhandiging van een peperkoek aan  Bernice De Nolf.  Nieuwe vrijwillger Chantal Uyttenhove kwam langs, niet alleen met een peperkoek, maar ook met een warme babbel.  Rik Sagaert, voorzitter van de seniorenadviesraad was zoals altijd present!'

Extra vrijwilligers altijd welkom via dienst.welzijn@brugge.be of 050448000 - dienst welzijn.