Brugge is een aantrekkelijke stad omwille van tal van aspecten : de ligging dicht bij zee, het unieke historische patrimonium, de gezellige sfeer, het aanwezige groen, de netheid, de makkelijke bereikbaarheid, de sociale rust. Zo'n stad gooit hoge ogen, ook op de vastgoedmarkt. En zoals elke medaille zijn keerzijde heeft, geldt dat ook hier. Wonen in Brugge is niet goedkoop. Al heeft wonen in de stad uiteraard ook zijn voordelen, bijvoorbeeld op het vlak van mobiliteit (je kan misschien een tweede auto uitsparen) en comfort

Burgemeester Patrick Moenaert en gedeputeerde voor Huisvesting en Brugs gemeenteraadslid Dirk De fauw zien hier een bijzondere taak weggelegd.

Burgemeester, oordeelt u, na 17 jaar burgemeesterschap, dat een stadsbestuur bij machte is om het wonen betaalbaar te maken of houden?

Patrick Moenaert : Via corrigerende maatregelen, stadsvernieuwingsprojecten en premies ondersteunen we het betaalbaar wonen, zowel in de deelgemeentes als in de binnenstad. Onlangs nog hebben wij de functionele verbeteringspremie (voor werkzaamheden die de woonkwaliteit van bestaande woongedeelten verbeteren naar veiligheid, gezondheid en comfort toe) uitgebreid. De premie (max.4500 euro en 5750 euro voor 60-plussers en personen met een handicap () geldt nu voor alle Brugse woningen , appartementen  en studio's van minstens 40 jaar oud. Niet enkel eigenaars die de woning zelf bewonen, maar ook zij die een pand verhuren via een sociaal verhuurkantoor kunnen de toelage ontvangen.
Wie zijn woning via een sociaal verhuurkantoor op de huurmarkt brengt, kan 50% van de kosten in rekening brengen. Voor wie de woning bewoont, ligt het premieplafond op 40%, met een maximum van 4.500 euro. Voor jonge gezinnen die zich vestigen in de binnenstad leveren we een extra inspanning, want zij kunnen een premie tot 9.000 euro ontvangen. Let wel : de premie moet aangevraagd zijn vóór de start van de werkzaamheden.

Dirk De fauw, voor u, als voorzitter van Vivendo  en gedeputeerde van huisvesting en welzijn, is wonen alvast ook sociale materie. U ijvert voor meer sociale woningbouw in Brugge?

Dirk De fauw :  Bij Vivendo staan 2.000 personen op de wachtlijst voor een sociale woning in Brugge, met wachttijden tot 5 jaar!  Daarom hebben wij op Brugs grondgebied een kleine 200 huurwoningen en -appartementen op stapel staan. De 20 nieuwe woningen in de Kammakerstraat zijn een recente realisatie.  Een belangrijk nieuw project wordt de oude militaire kazerne in de Peterseliestraat. Deze werd recent aangekocht door de stad. Dit wordt een mooi project met sociale woningen, een buurtpark en buurtgarages.  Belangrijk is dat we in al onze projecten, in overleg met de stad, een sociale mix nastreven.   Via sociale huisvesting moet iedereen de kans krijgen om van de vele troeven van Brugge te genieten.