De vereniging voor openbaar groen (VVOG) heeft Brugge bekroond voor haar inzet om het stadsgebied te bebloemen. Hiervoor kon ze twee sterren in de wacht slepen. Voor groenschepen Franky Demon  is het mooie appreciatie voor de geleverde inzet van de groendienst.

Jaarlijks organiseert de VVOG de wedstrijd 'Groene Lente' waarin ze verschillende groenrealisaties in steden en gemeenten met elkaar vergelijkt.  Met de wedstrijd wil het VVOG lovenswaardige initiatieven in de kijker plaatsen.

De Brugse groendienst schreef zich in 2011 in voor de categorie: 'Gemeente in bloei 2011' (bebloemingsprojecten). Op basis van 10 criteria zoals diversiteit, orignaliteit, esthetiek, deskundigheid, combinaties en onderhoud worden de deelnemers beoordeeld.

De groendienst voert jaarlijks intensieve bebloemingen uit. In de zomer plant ze éénjarige bloemen en in de winter en het voorjaar: tweejarige planten en bloembollen. Dat werd ook opgemerkt door het VVOG, want Brugge mag zich voortaan een 'Bloemengemeente met twee sterren' noemen.

In totaal bebloemden we 69 wisselperken, in totaal zo'n 2.971 vierkante meter bloemenperkjes. De perken zijn verspreid over het volledige Brugse grondgebied. De zomer werd opgefleurd met 110 verschillende soorten bloemen, in totaal 95.000 stuks. In de winter en het voorjaar kwamen de tweejarige planten en bloembollen aan de beurt: 45.000 vergeet-mij-nietjes, in drie verschillende kleuren. Daarnaast plantte de groendienst nog maar eens 15 soorten bloemenbollen: in totaal 46.340 stuks. Een serieuze klus want alles wordt immers in de eigen serres van de groendienst gekweekt.

Nu is het wachten op de volgende derde ster.  Daarvoor zijn we volgens de VVOG goed bezig. Vooral op de criteria diversiteit, orginaliteit en groenonderhoud scoren we zeer goed.