Dat mensen sneller in de pen kruipen om hun mening te ventileren, hoef je Tine Vandecasteele (27) uit Brugge niet te vertellen. Zij beantwoordt dagelijks mails, telefoons en Twitter- en Facebookberichten aan het adres van CD&V. Over de meest uiteenlopende onderwerpen bovendien. "Op de meest drukke momenten verwerk ik meer dan honderd berichten per dag, heel vaak over maatschappelijke onderwerpen", zegt de sympathieke Brugse.

De 'Vraag het aan Tine'-knop op de website van CD&V leidt naar Tine Vandecasteele, die haar sporen verdiende bij Vrouw & Maatschappij en in de zomer van vorig jaar de overstap maakte naar de communicatiedienst van de partij. Zij beheert de Facebook- en Twitterpagina, en de mailbox van de partij, maar neemt ook telefoons op en beantwoordt ook nog brieven. Wie dus de laatste zes maanden een mailtjes stuurde aan het adres van CD&V kwam bij haar uit. "Ik probeer iedere burger van antwoord te dienen. Het gaat uiteraard vaak over inhoudelijke vragen en bezorgde reacties, maar ook lofbetuigingen en vuilspuiterijen komen voor. Niet alleen aan het adres van de politieke partij, maar bijvoorbeeld ook over dagelijkse zaken. Dingen die mensen oppikken uit de krant zoals de dotatie van de koning. Persoonlijke aanvallen op CD&V-excellenties horen er ook bij. Op de pure scheldproza na krijgt elke burger een antwoord", zegt Tine. Vorige week ontving ze het meest opvallende mailtje van het afgelopen halfjaar. "Iemand vroeg zich af of onze ministers nu vijf procent inleveren of niet. Hij had begrepen dat de vorige regering een opslag van acht procent had voorzien, maar zag dat bericht nergens ontkend. Hij maakte de rekensom en kwam tot het besluit dat onze ministers nu gewoon drie procent meer zouden verdienen. Daaruit blijkt dat communicatie erg belangrijk is. Natuurlijk was de daling van vijf procent het juiste verhaal." Maatschappelijk relevante thema's komen ook heel vaak aan bod. "Zo kregen we de afgelopen weken ook veel vragen over de PIP-borstimplantaten. Alles wat de mensen bezighoudt, passeert hier de revue."

(Bron : Het Laatste Nieuws 18 januari 2012)