Op 19 juni 2019 mocht schepen van gezondheid, Martine Matthys, in het stadhuis van Brugge, als gastvrouw op de eerste jaarlijkse Preventietop, het charter van Gezonde Gemeente Brugge ondertekenen.
De schepenen van gezondheid van de lokale besturen uit de regio Brugge-Oostende-Veurne tekenden present en wisselden ervaringen uit over hoe ze een gezonde leefstijl in een gezonde omgeving bij hun burgers kunnen brengen. Ze spraken vol overtuiging hun keuze uit om van hun gemeente een ‘Gezonde Gemeente’ te maken.

Deze lokale besturen ondertekenden het charter ‘Gezonde Gemeente’: Alveringem, Beernem, Blankenberge, Bredene, Brugge, Damme, Gistel, Ichtegem, Jabbeke, Knokke-Heist, Koekelare, Koksijde, Middelkerke, Nieuwpoort, Oostende, Oostkamp, Oudenburg, Torhout, Veurne, Zedelgem, Zuienkerke.

Door het charter te ondertekenen, maken de lokale besturen een statement: stuk voor stuk willen ze hun inwoners maximale kansen bieden op een goede gezondheid en levenskwaliteit.

De lokale besturen staan er niet alleen voor. Logo Brugge-Oostende staat voor hen klaar met informatie en inspiratie en coacht hen naar een lokaal preventief gezondheidsbeleid ‘Gezonde Gemeente’, steeds op hun maat. Een stad of gemeente werkt samen met het Logo aan meer bewegen, meer gezonde voeding, meer veerkracht, meer kankers voorkomen of vroegtijdig opsporen, gamen met mate, minder tabak en alcohol, gezond ouder worden, gezonde publieke ruimte.

• Gezondheid & welzijn