De standplaats van de huurkoetsen op het Wijngaardplein is een rust- en voederplaats voor de paarden. Er hangt vaak een geur van paardenurine. Om deze hinder tot een minimum te beperken werd de mozaïekverharding op die plaats jaarlijks hervoegd zodat de bestrating er beter gereinigd kan worden. Dit resultaat was echter steeds van beperkte duur omdat de nieuw aangebrachte voegvulling onvoldoende dik is om te kunnen weerstaan aan het berijden en afspuiten.

Daarom wordt door het Stadsbestuur nu voor een andere oplossing gekozen: een volledige heraanleg van deze zone zodat een goede dikke voegvulling kan uitgevoerd worden op het legbed van de zandcementfundering onder de mozaïeken. De totaal te herleggen oppervlakte bedraagt  420m².

De opdracht wordt in 3 fasen uitgevoerd, met een minimale hinder voor de koetsiers. De 1ste fase start van 19 maart tot 2 april 2012 waarbij de strook langs de kant van de groenzone heraangelegd wordt. In fase 2, voorzien in oktober 2012 wordt de strook tegen de school aangepakt. De 3de fase, uitvoering november 2012, omvat de heraanleg van de middenstrook (nl. de rijweg tussen de greppels).