‘Veilig verkeer is voor alle leeftijden een prioriteit’

Rik Sagaert (84) stopt als voorzitter van de seniorenadviesraad. Na 16 jaar geeft hij de fakkel van de SAR door aan Jan Vandecasteele. De actieve CD&V-er Sagaert mag tevreden terugkijken op zijn beleid. ‘We krijgen meer inspraak’, zegt de voormalige godsdienstleraar en later onderdirecteur, “maar we moeten nog meer wegen op het beleid. 27% van de Brugse bevolking is 60-plusser”. Sagaert hoopt vooral dat zijn vraag naar een veiliger verkeer ernstig zal genomen worden door het huidige Brugse bestuur. Veel senioren voelen zich onveilig in het drukke verkeer. De werkgroep Verkeer van de SAR ijvert ook al jaren voor betere voetpaden: “Niet alleen voor senioren die makkelijk vallen maar ook voor mensen met een beperking en jonge ouders met kinderwagens. Een veilig verkeer is een zaak van alle leeftijden”. En Sagaert heeft nog eisen: “60-plussers, die slecht te been zijn, moeten gratis kunnen kortparkeren, zodat ze kunnen shoppen en eten in de binnenstad. Waarom geen aparte kassa voor hen in warenhuizen, waar ze in alle rust kunnen betalen? Ze doen alles nu eenmaal trager en worden opgejaagd door jongeren. Toch voelt Rik Sagaert zich een tevreden Bruggeling: ‘Brugge is op alle vlakken een mooie en goede stad om in te leven. Vergelijk maar met andere steden. Of Rik het voortaan wat rustiger aan zal doen, is maar de vraag. Met een gedreven echtgenote als Griet Sintobin zal stilzitten wellicht nog niet meteen op de agenda staan. (Vrij naar een artikel van Stefan Vankerckhoven in de Krant van West-Vlaanderen)