Brugge doet zijn naam als fiets- en wandelstad alle eer aan.  Zopas werd de laatste hand gelegd aan het Kerkebeekpad in Sint-Michiels.  Het fiets- en wandelpad kadert in de uitbouw van een stedelijk fietsnetwerk en kreeg een update.  Groenschepen Franky Demon mocht het pad inrijden.

In het kader van de uitwerking van de achtste fase van het mobiliteitsplan, werd het Kerkebeekpad, tussen de doorsteek naar de Rijselstraat en het Boudewijn Seapark, heraangelegd. Het fietspad werd 1,10 meter verbreed zodat het nu 2,65 meter breed is en hierdoor mooi aansluit aan het bestaande fietspad ter hoogte van het Boudewijn Seapark.  Het fietspad werd verhard in asfalt met rode toplaag, terwijl het wandelpad met een breedte van 1,55 meter verhard werd in grijze betonstraatstenen.

De staat van het bestaande fietspad was er slecht aan toe.  De betonklinkers waren verzakt en de breedte van het fietspad was niet voldoende om de grote stroom aan fietsers en voetgangers aan te kunnen.

Bij de heraanleg van het fietspad werd rekening gehouden met de onderliggende Kerkebeek die ingekokerd is.  Zwaar verkeer was en is nog steeds niet toegelaten bovenop de buizen.

De randen van het fiets- en voetpad dienen wel nog definitief aangewerkt te worden met teelaarde. Daar waar het ingezaaide gazon niet groeit of kapot gereden werd zal een tweede herinzaaiing gebeuren. Kleine aanvullingen met beplantingen zullen nog aangeplant worden.  Zo zal de doorsteek vanuit de Dorpsstraat en de Kerkebeek, het zogeheten 'olifantenpaadje' worden weggewerkt zodat fietsers het fietspad moeten gebruiken en niet langer een 'binnenweg' kunnen nemen.

Graag willen we ook in een volgende fase het fietspad nog verder aanpakken. Het deel tussen de doorsteek naar de Rijselstraat en de Spoorwegstraat, doorheen de scholencampus, zal in de toekomst aangepakt worden. Een termijn hiervoor is evenwel nog niet vastgelegd.  De omliggende scholen onder meer de gemeenteschool van Sint-Michiels en de basisschool van Immaculata zijn alvast tevreden met de eerste ingrepen ervan, die zo'n € 289.103,85 kostten.