Wereldlichtjesdag op zondag 10 december

dinsdag, 28 november, 2017
Wereldlichtjesdag op zondag 10 december

Elke 2e zondag van december wordt Wereldlichtjesdag gehouden. World Wide Candle Lighting is ontstaan in 1997 in Amerika. Op deze dag, om 19.00 uur ’s avonds, steken mensen over de hele aarde kaarsjes aan ter nagedachtenis aan overleden kinderen. Hoe jong of oud dan ook, op welke wijze deze kinderen het leven verlaten hebben of waar dan ook… we denken aan alle kinderen. Omdat we in verschillende tijdzones leven is het idee dat er die dag ieder uur ergens op de wereld kaarsen worden aangestoken voor een overleden kind en we zo een kring van licht vormen. De wereld wordt zo even letterlijk wat lichter voor mensen die een kind verloren hebben, en daarnaast is er het besef dat je niet alleen bent met je verdriet.

Na de overweldigende editie van vorig jaar wordt de Wereldlichtjesdag in Brugge voor de tweede keer georganiseerd,  op zondag 10 december 2017 vanaf 18u.

Iedereen die zich verbonden voelt met families die een kind te vroeg moesten afstaan, is welkom. Nadien wordt een drankje aangeboden.

Dit Brugs Initiatief gaat uit van een aantal organisaties van ouders van overleden kinderen, Anne-Flor Van Meenen van het Huis van de Mens, Jeroen Degrieck van uitvaartcentrum Ackaert (maar ten persoonlijke titel) en Martine Matthys, schepen van burgerlijke stand van de Stad Brugge.