Neen tegen voetbalverbod op een speelplein!

Deze week verscheen een bord, ‘Verboden te voetballen’, op het speelplein in de Emile en Dora Rommelaerestraat te Sint - Jozef.
Samen met verschillende buurtbewoners en de spelende kinderen ben ik tegen een verbodsborden op een speelplein.

Nadat eerder al boompjes geplant werden op het open stuk gras, en eerder deze week ook 3 picnicktafels geplaatst werden, is dat het voorlopige sluitstuk van de klaarblijkelijke pogingen om kinderen daar zo veel mogelijk het spelen te beletten.

Dienst Openbaar Domein heeft dit bord geplaatst na klachten van enkele bewoners.
Wij vinden dit een overdreven reactie van de bevoegde schepen die hiervoor opdracht heeft gegeven.
Zal er dagelijks iemand komen controleren of er gevoetbald wordt? Zullen de spelers dan een verwittiging krijgen? Wat is de volgende stap? Een GAS-boete uitschrijven omdat je met een bal rondloopt op een speelplein?

Dergelijke verbodsborden zijn voor ons niet toelaatbaar.

Er worden verschillende initiatieven genomen om jongeren aan te moedigen om buiten te spelen en in beweging te zijn zoals buitenspeeldag en buurtsporten. Er worden in verschillende woonwijken de nodige speelprikkels en groenzones voorzien om de jongeren ruimte te geven om zich uit te leven en sociale contacten te leggen en ja ook om een spelletje te spelen.
De stad heeft net hier geïnvesteerd in verschillende speeltuigen, het is voor ons dan ook ondenkbaar een eenvoudig voetbalspelletje op deze mooi groene locatie te verbieden.

Is schepen Goderis, bevoegd voor Jeugd, op de hoogte van wat men met zijn speelpleinen uitsteekt?

We roepen op aan schepen Van Volcem om dit bord zo snel mogelijk te verwijderen en de jongeren niet te verbieden om te spelen, maar om net aan te moedigen om buiten te komen. Natuurlijk met respect voor de omgeving en de bewoners.