Er werd de laatste weken keihard gewerkt in het Groeningemuseum. Het kreeg een broodnodige opknapbeurt, en zal vanaf morgen in fases weer open kunnen gaan. De vloeren, waar jaarlijks 100.000 bezoekers over lopen, werden vernieuwd en de muren kregen een warme, aangepaste kleur. Er is ook nieuw zitmeubilair aangekocht.

Bij de start van de tentoonstelling ‘Van Eyck in Bruges’, die opent op 12 maart, zal het museum volledig klaar zijn.

Schepen van Cultuur Nico Blontrock: ‘De medewerkers van Musea Brugge, die al maanden bezig zijn aan dit project en die tot de laatste dag hard gewerkt hebben aan deze renovatie, verdienen een grote pluim. Het eindresultaat belooft fantastisch te worden: wie vroeger al eens in Groeninge binnenkwam zal het niet meer herkennen. We zijn klaar voor de prestigieuze van Eyck-tentoonstelling van 12 maart, waar je onder andere de ‘Madonna met Kannunik Van der Paele’ zult kunnen bewonderen, die op de tentoonstelling in Gent niet te zien is.’

• Musea