Parkeergeld bij werken in de binnenstad

Vele bewoners vragen zich af, nu de parkeertarieven wat verhogen, of dit bij werken aan de woning ook het geval zal zijn.

Met de CD&V-sectie binnenstad-Christus Koning hebben we de tarieven opgevraagd.

Sinds 1 januari 2018 is het parkeergeld voor werken fors verminderd en daar zijn we blij om en gelukkig stijgen ze niet mee met de andere verhogingen.

Een grote verbetering is dat de 2 eerste dagen geen tarifering voor inname openbaar domein is bij werken maar er is weliswaar een vergunning nodig van 20 € ( en aanbrengen verkeerstekens ). Nadien moeten we de ingenomen parkeerplaats(en) betalen afhankelijk van de duur.

Als inwoners van de binnenstad weten we dat die kosten toch kunnen oplopen. Het beleid staat bijzonder positief ten opzichte van jonge gezinnen die in de binnenstad komen wonen en wil dat ook aanmoedigen. Daar hangt meestal ook een prijskaartje aan om de woning te renoveren of aan te passen. Er is gelukkig een subsidie van de Stad bij renovatiewerken. Het zou dan ook bijzonder jammer zijn dat een grote hap uit de subsidie naar parkeergeld gaat voor de( lichte) vrachtwagen voor de deur.

Diverse aannemers werken minder graag in de binnenstad: soms moeilijk om bij de woning te geraken ,om tijdig een aanvraag in te dienen voor het parkeren en tenslotte de rekening te betalen die dan bij de klant terecht komt. Gezien nu de gehele binnenstad betalend is, kunnen ze ook niet meer uitwijken naar naburige straten met hun werkwagen.

Daarom vragen we het stadsbestuur om nog eens een versoepeling te bestuderen. We willen, net zoals het bestuur, dat de mensen graag wonen in de binnenstad. Deze nemen de hinder van de openbare werken graag erbij maar als ze zelf een schilder nodig hebben, is de extra kost niet welkom.